Auteur: Daan Remmerts de Vries

Titel: Avonturen van Odysseus

Uitgever: Hoogland & van Klaveren

Doelgroep: groep 7 en 8

In deze moderne bewerking laat Daan Remmerts de Vries de klassieke Griekse superheld herleven. Geen sprookjesheld met een gouden hart, maar een macho die zijn macht wil laten gelden en vooral denkt aan zichzelf. In spreektaal met veel humor en gevoel voor drama beschrijft Daan Remmerts de Vries hoe hij na de oorlog in Troje op zijn weg naar huis opgehouden wordt door allerlei avonturen. Zijn schip passeert verschillende eilanden, waar hij allerlei vreemde volken ontmoet, die hem en zijn manschappen niet altijd goed gezind zijn. Met zijn sluwheid en dankzij de hulp van goden en godinnen weet Odysseus telkens te ontsnappen. Niet al te lang treurend om zijn mannen die het niet hebben gehaald. De arrogantie en onverschilligheid van Odysseus wordt door de verteller dik aangezet. Nadat bij het land van de Laistrygonen bijna zijn hele vloot is vernietigd, laat hij Odysseus bijvoorbeeld verzuchten: 'Raar toch dat we niet overal welkom zijn... We bedoelen het toch goed? Wij zijn toch edele Grieken?' Waarop hij zijn overgebleven mannen commandeert om op te houden met simmen en gewoon door te roeien. 'Niet zeuren over blaren. Gewoon aan de riemen trekken, dan komt 't allemaal nog best in orde...'

De vertelstijl van Daan Remmerts de Vries is rauw en past bij de sterke verhalen van de Griekse mythen. De tekst laat zich spannend voorlezen en zal door de ironie en de ongerijmdheid van de gebeurtenissen toch niet al te zeer beklemmen. Het verhaalkarakter blijft voortdurend behouden. Odysseus is een superheld waarmee de kinderen zich graag zullen identificeren, maar tegelijkertijd door zijn lachwekkende, maar stiekem ook herkenbare egoïsme, een antiheld.

Naast het verhaal zijn het ook de prachtige illustraties die dit boek bijzonder maken. Elk van de achttien eilandverhalen wordt door een andere bekende illustrator geïllustreerd, wat steeds weer een paginavullend kunstwerkje oplevert. Het werk van Annemarie van Haeringen en Ingrid en Dieter Schubert doet door het kleurgebruik en de voorstelling denken aan de kunst uit de Griekse oudheid. Het werk van Martijn van der Linden is grafisch en humoristisch en het werk van Daan Remmerts de Vries, naast de auteur ook een van de illustrators in het boek, is mysterieus van karakter.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek Avonturen van Odysseus?