Auteur: Thé Tjong-Khing

Titel: Bosch. Het vreemde verhaal van Jeroen, zijn pet, zijn rugzak en de bal...

Uitgever: Leopold

Doelgroep: groep 3 t/m 6

Ter gelegenheid van het Bosch-jaar verschijnen er over de schilder Jeroen Bosch verschillende boeken: bij Zwijsen bijvoorbeeld het Schetsboek van Jeroen en bij Leopold het avonturenboek Op zoek naar Jeroen van Paul van Loon en het tekstloze prentenboek Bosch van Thé Tjong-Khing. Dit boek past in de reeks prentenboeken die Thé Tjong-Khing eerder maakte: met platen vol getekende figuurtjes en details die voor de goede kijker allerlei verhaallijnen bevatten. In zijn vorige prentenboek Kunst met taart, een vervolg op zijn eerdere 'taartboeken', waren verschillende beroemde schilderijen te herkennen van verschillende kunstenaars. In dit prentenboek tovert Thé Tjong-Khing een fabelwereld tevoorschijn die geïnspireerd is op de schilderijen van Jeroen Bosch. Een jongetje, volgens de titel Jeroen genaamd, valt in een ravijn en komt zo in een wereld terecht met vreemde en vaak angstwekkende wezens. Ze gaan ervandoor met zijn bal, pet en tas en Jeroen is door het hele boek heen bezig zijn spullen terug te krijgen. Om hem heen vinden er allerlei vreemde en enge gebeurtenissen plaats. Soms gaan die langs hem heen, maar soms wordt hij daarbij ook betrokken. Zo blijkt een vriendelijk uitziende dame in stippeltjesjurk een heks die kinderen in hokken opsluit. Jeroen ontpopt zich als een held en weet zichzelf en de andere kinderen te bevrijden.

Het prentenboek nodigt uit om verhaallijnen te ontdekken en vergelijkingen te trekken met het werk van Jeroen Bosch. Verschillende wezens en details in het decor zijn afgeleid van de beroemde schilderijen, bijvoorbeeld De tuin der lusten, Het narrenschip, De hooiwagen en De verzoeking van de heilige Antonius. Leuk om met de kinderen op ontdekkingstocht te gaan aan de hand van afbeeldingen van internet op het digibord of als voorbereiding op een bezoek aan de tentoonstelling in het Noord-Brabants Museum in Den Bosch van 13 februari tot en met 8 mei.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project? Gebruik dan het contactformulier om nadere informatie op te vragen.