Auteur: Andreas Palmaer

Titel: De man zonder gezicht

Uitgever: Ploegsma

Doelgroep: groep 6 t/m 8

Bundel met moderne griezelverhalen gebaseerd op (Engelstalige) creepypasta verhalen op internet. De horror-elementen zijn geplaatst in een herkenbare, realistische wereld, wat maakt dat de verhalen heel geloofwaardig en daardoor ook echt eng zijn. Het gaat bijvoorbeeld over een computerspel dat doorwerkt in het echte leven, over een skypegesprek met een onbekende die de hoofdpersoon bespiedt en over een verwaarloosde pop die tot leven komt en wraak neemt. Veel verhalen zijn geschreven in de ik-vorm, waardoor je als lezer helemaal in het (verwarde) hoofd van de hoofdpersoon zit en de angst duidelijk voelbaar is. De verhalen bevatten geen bloederige details. De spanning zit hem vooral in de suggestie van wat er zou kunnen gaan gebeuren. Het gaat om het ongrijpbare en onverklaarbare. De veilige grens tussen werkelijkheid en fantasie wordt doorbroken en de hoofdpersoon staat alleen in zijn onmacht en wordt niet geloofd.

Er zijn dertien langere verhalen die worden afgewisseld met korte mini-verhaaltjes afgedrukt in witte letters op een zwarte achtergrond. Hierin wordt in enkele zinnen een dramatisch moment geschetst waarachter een heel verhaal schuilgaat. Bijvoorbeeld: 'Idioot!,' riep ik, terwijl hij me zo stevig aan de rails vastbond dat ik me niet meer kon bewegen. 'Weet je dan niet dat deze lijn is opgeheven? Er rijden hier geen treinen meer langs.' Dat weet ik heel goed,' zei hij schaterlachend. 'Er komt hier sowieso niemand.'

Voor lezers die de confrontatie met hun angst durven aangaan!

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek De man zonder gezicht?