Auteur: Lida Dijkstra

Titel: De ring van koning Salomo

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Doelgroep: groep 5 t/m 8

Dit prachtig uitgegeven en geïllustreerde boek is niet alledaags en vraagt een behoorlijke woordenschat en inlevingsvermogen van de leerlingen. Juist als voorleesboek is het echter zeer de moeite waard. Het verhaal laat je een sprookjesachtige wereld binnentreden, gebaseerd op oude verhalen over de koning Salomo uit de christelijke, joodse, islamitische en Arabische traditie. Hoofdpersoon is de zwerfjongen Sem die wordt aangesteld als hulpje van de uitvinder in het paleis van koning Salomo. Daar is hij getuige van de grootsheid van de legendarische koning: zijn rijkdom en macht en bovenal zijn veelbesproken wijsheid en rechtvaardigheid. Maar Sem ontdekt ook de keerzijde daarvan. De kracht van koning Salomo blijkt deels te berusten op zijn magische ring, waarmee hij macht kan uitoefenen op de demonenwereld. Er is een krachtenspel gaande tussen de bovenwereld van de engelen en de onderwereld van de demonen. Zolang koning Salomo de ring, gesmeed door de engelen, in zijn bezit heeft, is er evenwicht. Maar dit evenwicht is wankel. Als koning Salomo zich vreemd gaat gedragen, heeft Sem het eerst in de gaten wat er aan de hand is: de leider van de demonen heeft zijn plaats ingenomen. Sem gaat op zoek naar de echte Salomon en weet zo het evenwicht weer te herstellen.

Lida Dijkstra weeft een tapijt van verhalen in een lang episch gedicht vol beeldend taalgebruik. Binnen het raamwerk gevormd door het verhaal van Sem, zijn er zes verhalen waarin Salomo een oordeel velt (waarbij Salomo in een van die verhalen weer een ander verhaal gebruikt als inspiratiebron om tot een besluit te komen), twee verhalen over de bouw van de tempel van Salomo en acht raadsels verwerkt in een hoofdstukje over het bezoek van de koningin van Sheba.

Af en toe wordt het verhaal onderbroken door personages uit de boven- en onderwereld. Hun voortdurende aanwezigheid wordt visueel onderstreept door een op alle pagina's doorlopende blauwe bovenrand en bruine, modderkleurige onderrand.

Een mooi staaltje vertelkunst en een prachtige kennismaking met de legendarische koning Salomo.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek De ring van Salomo ?