Auteur: Edward van de Vendel

Titel: De zombietrein en andere stripgedichten

Uitgever: Querido

Jaar: 2017

Doelgroep: groep 6 t/m 8

Na zeven jaar is er weer een nieuwe bundel met stripgedichten van Edward van de Vendel en Floor de Goede. Hun eerdere bundels: Opa laat zijn tenen zien en Draken met stekkers kregen respectievelijk een Zilveren Griffel en een Vlag en Wimpel van de griffeljury. Ook deze bundel is weer een verrassende combinatie van tekst en beeld. De gedichten lezen als een stripverhaaltje met bij elke regel een plaatje. Dat versterkt het ritme en geeft een concrete, maar eigenzinnige invulling aan de tekst. Enkele gedichten in de bundel passen goed bij het thema 'griezelen' van de Kinderboekenweek. Bijvoorbeeld het titelgedicht, waarin een jongen in de trein er niets van gelooft dat de mensen die hij in de ruit ziet weerspiegelingen zijn: ‘Hierbinnen ademen wij allemaal samen, maar daarbuiten leven wij ook. Zweven we mee als kopietje, als spook.’ De Goede tekent gewone mensen en zombies in een spookachtige groen/blauwe omgeving waarin het volkomen normaal lijkt dat mensen ook zombies kunnen zijn. Of het gedicht 'Bijna-vrienden' over een jongen die niet durft af te spreken bij zijn 'bijna-vriend', omdat hij bang is voor zijn vader. 'Maar ik ben veel te bang voor je vader. Hij is lang. Zijn ogen zijn zwart. En hij lacht. En hij lacht. En hij lacht.' Die laatste zinnen heeft de Goede mooi verbeeld door zijn lachende mond met scheve tanden steeds verder in close-up te tonen. Zo heeft ook het beeld zijn eigen ritme.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek De Zombietrein en andere gedichten?