Titel: Flora en de fantastische eekhoorn

Auteur: Kate Dicamillo

Uitgever: Lannoo

Doelgroep: groep 7, 8

Flora heeft het niet gemakkelijk met haar gescheiden ouders, maar gelukkig heeft ze haar favoriete superheldenstrip. Ze kan zich helemaal verliezen in die wereld waarin de underdog zich laat gelden en het recht zegeviert. Maar dan verandert haar eigen leven in een verhaal. Door het raam ziet ze hoe de buurvrouw met een op hol geslagen stofzuiger een levende eekhoorn opzuigt. Flora weet de eekhoorn te redden en ontdekt dat hij, voortaan door haar Odysseus genoemd, superkrachten heeft. Hij is heel sterk, kan vliegen, typen en poëzie schrijven. Spannende en hilarische gebeurtenissen volgen als de moeder van Flora Odysseus haar ex-man de opdracht geeft om Odysseus om zeep te brengen. Flora's vader spant echter met Flora samen en door de avonturen met Odysseus wordt hun oude band hersteld. Odysseus verovert harten door zijn poëzie en Flora ontdekt dat ze toch niet zo'n cynicus is als ze dacht. Zelfs Flora's moeder kruipt aan het eind verhaal achter het pantser vandaan waarachter ze zich had verschanst.

Origineel boek waarin de meest avontuurlijke en fantastische passages zijn verbeeld in stripvorm. Dankzij de komst van Odysseus worden Flora en haar familieleden personages in hun eigen heldenverhaal en worden de beschadigde verhoudingen hersteld. De 'eekhoornpoëzie' van Odysseus ontroert door zijn eenvoud en helderheid. Vooral de liefdesverklaring aan Flora aan het eind van het boek is prachtig.

Het boek is vertaald in 24 talen en won de belangrijke prijs 'Newberry Medal' in 2014. Als kanttekening moet worden opgemerkt dat de vele moeilijke woorden in het verhaal sommige lezers zullen worden afschrikken. Deze woorden hebben echter wel een functie in het verhaal: ze laten zien hoe je de werkelijkheid met woorden een eigen kleur kunt geven. Voor de personages in het verhaal is dit een manier om het leven te omarmen.

Lessuggesties

Introductie

Laat de kinderen de voorkant van het boek zien. Wat verwachten de kinderen van dit boek op basis van de kaft en de titel? Vertel dat delen van het boek in de vorm van een stripverhaal worden verteld. Lees het stripverhaal aan het begin van het boek voor tot en met bladzijde 8. Geef de kinderen na het voorlezen de kans om de plaatjes van dichtbij te bekijken. Een vrouw krijgt een nieuwe stofzuiger met superzuigkracht en gaat ermee naar buiten. Kunnen de kinderen raden wat er gaat gebeuren?

Lees vervolgens bladzijde 9 t/m 27 voor. Beschreven wordt hoe de stofzuiger een eekhoorn wordt opgezogen en vervolgens gered. Dit gebeurt afwisselend vanuit het perspectief van Flora die het vanuit het raam ziet gebeuren en ingrijpt en het perspectief van de eekhoorn zelf. In hoofdstuk 1 staat dat Flora zichzelf beschouwd als een 'geboren cynicus'. Leg dat uit: een cynicus is iemand die niet in het goede gelooft en daarom soms hard en negatief kan zijn. Op bladzijde 10 en 11 staan zinnen staan in wolkjes met een stralenkrans van streepjes eromheen. Lees deze zinnen op dramatische verteltoon voor en vertel dat dit zinnen zijn zoals ze in een stripverhaal staan. In haar hoofd is Flora een stripfiguur geworden! Het stripverhaaltje op bladzijde 26 en 27 laat zien hoe de eekhoorn is getransformeerd in een superheld die met één hand een stofzuiger op kan tillen!

Superzuigkracht

In het verhaal wordt een eekhoorn opgezogen door een stofzuiger. Zou dat echt kunnen gebeuren? Vertel dat er op internet inderdaad vergelijkbare verhalen te vinden zijn! Het AD schrijft over een pagina met beoordelingen van een stofzuigermerk waar als minpunt de volgende reactie werd gegeven: 'Zuigt misschien iets te hard. Hamster zat halve meter van de zuigkop vandaan en is alsnog door stofzuiger opgezogen.' Of de hamster het heeft overleefd is niet duidelijk. Een ander verhaal vertelt over een parkiet die was opgezogen, maar levend uit de stofzuigerzak werd gehaald. 'De eigenaresse van de vogel, Margie Margarone, was aan het stofzuigen met haar industriële stofzuiger toen ze per ongeluk de vogel opzoog. Ze hoorde een vreemd geluid en keek waar de lucht uit de stofzuiger komt; de veren vlogen in het rond waarop Margie direct de stofzuiger uitzette. Ze wist direct dat er iets vreselijks mis was gegaan. Birdie werd met stofzuiger en al naar de dierenarts gebracht waar uiteindelijk een gedeelte van haar vleugel moest worden geamputeerd.

Fantastische eekhoorns en andere dieren

In hoofdstuk 2, 5 en 7 wordt beschreven wat er zich afspeelt in het hoofd van de eekhoorn. Zouden eekhoorns kunnen denken? Als ze kunnen denken, denken ze dan hetzelfde of heel anders dan wij? Filosofeer daarover met de kinderen. Vertel dat de eekhoorn, door Flora later Odysseus vernoemd naar het merk van de stofzuiger, na zijn ongeluk superkrachten blijkt te hebben. Hij is heel sterk, kan vliegen, typen en poëzie schrijven. Zou dat echt kunnen? Er bestaan wel 'vliegende eekhoorns', maar die vliegen niet echt, maar zweven. Maar die andere eigenschappen? Op www.waarmaarraar.nl zijn verschillende opmerkelijke nieuwsberichten te vinden over dieren met bijzondere eigenschappen, onder andere eekhoorns die mensen achtervolgen, bier tappen en dronken worden en schilderen met hun staart... over eekhoorns die gedichten schrijven wordt geen melding gedaan. Praat met de kinderen over bijzondere eigenschappen van dieren. Wat is 'raar maar waar' en wat is echt onmogelijk?

Vreselijke dingen kunnen jou overkomen

De strips die Flora leest, bieden haar houvast in het leven. Dat geldt zeker voor de strip 'Vreselijke dingen kunnen jou overkomen'. In elke aflevering staat een tip voor als er iets ergs gebeurt: iemand buikstoten geven als hij plastic fruit heeft gegeten, vluchten als je een streepjesoverhemd draagt en er komt een zwerm sprinkhanen aan (bladzijde 19) en iemands tong vastzetten met een stokje als hij de stuipen heeft (bladzijde 23). Bedenk met de kinderen nog meer rampen en oplossingen en geef ze vervolgens de opdracht een eigen aflevering te maken van de strip. Hoe gekker, hoe beter!

Ga niet hopen, observeer

Een raad die vaak voorkomt in 'Vreselijke dingen kunnen jou overkomen' is: 'Ga niet hopen, observeer'. Dat is een raad die Flora vaak voor zichzelf herhaald, bijvoorbeeld als ze van Odysseus dreigt te gaan houden. Lees daarover bladzijde 40 t/m 'Odysseus knikte. Hij stak zijn borst vooruit.' op bladzijde 44. Hier legt Flora aan Odysseus uit hoe hij in een superheld is veranderd en hebben ze voor het eerst echt contact. Wat vinden de kinderen van het advies 'Ga niet hopen, observeer?' Vertel dat 'observeren' 'goed kijken' betekent. Filosofeer over wat er met deze goede raad wordt bedoeld. Is het gevaarlijk om op iets te hopen? Waar hoopt Flora dan op? Wat is het gevaar daarvan? (Als je ergens op hoopt, kun je ook teleurgesteld worden.) Is het veiliger om te observeren wat er gebeurt, zonder op iets te hopen? Denken de kinderen dat Flora zich aan het advies houdt? Kan het volgens hen kwaad als ze zich er niet aan houdt? Stimuleer de kinderen om het hele verhaal te lezen: dan vinden ze het antwoord!

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek Zo mooi anders ?