Auteur: Eleonore Douspis

Titel: Het begon met de zee

Uitgever: Clavis

Doelgroep: groep 3 t/m 6

Dit bijzondere boek is geen griezelboek bij uitstek, maar bevat wel een griezelig verhaalgegeven dat aanknopingspunt geeft voor gesprek en creatieve activiteiten. De hoofdpersoon neemt de lezer mee in zijn wereld waarin hij een gelukkig leven leidt. 'Het begon met de zee en het leven was goed.' Hij woont met zijn ouders in een huis op een klein eilandje, vangt krabben met zijn vriendin en eet aardbeien met haar tussen de schapen. Maar dan verandert alles. Op een ochtend komt de zon niet meer op en alles verdwijnt, de zon achterna: de sterren, de mensen met hun spullen en zelfs de zee. Alleen de hoofdpersoon blijft achter.

Mooi is hoe in dit boek de verhaalwerkelijkheid wordt doorbroken. Na het omslagpunt is te zien hoe de personages uit hun boekenwereld stappen. Ook de hoofdpersoon probeert weg te komen, maar hij stuit daarbij op de grenzen van de pagina. Tussen de brokstukken van zijn oude verhaal probeert hij een nieuw leven op te bouwen. Dat mislukt. En als hij zichzelf probeert te bevrijden door een gat in de bladzijde te knippen, komt hij gewoon op de volgende bladzijde terecht. Maar dan, op het dieptepunt van zijn wanhoop, vindt hij toch een uitweg. Hij ontdekt dat het mogelijk is om alle restanten van zijn oude leven van de pagina te duwen. Dan hoort hij de zee weer ruisen en klimt hij via een ladder naar zijn nieuwe leven toe, te midden van de anderen die hun bestaan buiten het boek gewoon blijken te hebben voortgezet.

Kartonnen prentenboek met geknipte zwarte figuren tegen een witte achtergrond, beweegbare onderdelen en pop-ups.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek Het begon met de zee?