Auteur: Clémence Leijten

Titel: Madame Poubelle

Uitgever: Joleijt

Doelgroep: groep 1 en 2

Zin voor Zin wil graag de onderzoekende houding van kinderen stimuleren. Dit voorleesboek in oblongformaat doet dat op een heel laagdrempelige en speelse manier. Madame Poubelle snuffelt in vuilnisbakken en vindt altijd wat bijzonders tussen de afgedankte spullen. Een schaap met maar drie poten mag bij haar wel in de kerststal staan en een schilderijtje waarvan de afbeelding haar niet helemaal bevalt, schildert ze zelf bij. Een pan met kuiltjes inspireert haar tot poffertjes bakken en het glas in een kapotte bril blijkt een prima vergrootglas.

De 52 verhaaltjes bestaan uit korte zinnen en beslaan steeds ongeveer twaalf regels. Door de herkenbare verhaalopbouw zullen kinderen vanaf drie jaar gemakkelijk vertrouwd raken met die gekke, vrolijke mevrouw. In elk verhaal staat een vondst of een ontdekking van Madame Poubelle centraal. De spreekstem van de verteller is daarbij nadrukkelijk aanwezig. Hij spreekt Madame Poubelle aan en beschrijft heel concreet wat ze zegt en doet. Samen met Madame Poubelle kunnen de kinderen zich verwonderen over haar ontdekkingen en lachen om haar naïviteit: bijvoorbeeld als ze het weerbericht leest in de krant van gisteren of als ze een gevonden verjaardagskalender ophangt en proost op de verjaardagen van onbekenden. Maar ze kunnen ook iets heel belangrijks van Madame Poubelle leren, namelijk dat je heel blij kunt zijn met iets kleins en dat alles zijn eigen waarde heeft. Soms vergt het wel wat creativiteit om ergens de zin van in te zien, maar zoals blijkt uit het slotverhaal kan Madame Poubelle zelfs iets maken van niets. "Madame Poubelle zegt: 'Ik heb, ik heb.... ik heb een 'niksje' gevonden.' Madame Poubelle gaat naar huis. Ze neemt het niksje op schoot. (...) Maar dan denkt Madame Poubelle plotseling: ik kan van het niksje wat maken. Ze wacht. Ze voelt. 'Mijn niksje heeft een slurf,' zegt ze,'en twee kromme tanden.' En dit olifantje met zijn lange snuit, blaast het verhaaltje uit.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek Madame Poubelle?