Auteur: Hans Hagen

Titel: Yuna's maan

Uitgever: Querido

Doelgroep: groep 6 t/m 8

Dit boek is een sfeervolle raamvertelling en een ode aan de vertelkunst. Op het eiland waar Yuna woont, verzamelt iedereen zich bij elke volle maan voor een verhaal van Yuna's oma. Maar dit keer heeft oma geen verhaal, want ze maakt zich zorgen om haar man die met de vissersboot Duria is uitgevaren en na een zware storm al wekenlang wordt vermist. Ze wil daarom dat Yuna, die volgens de traditie voorbestemd is om haar op te volgen, het dit keer van haar overneemt. Maar Yuna wil en durft geen verhalen te vertellen. In de nacht voor volle maan beleeft ze in haar droom dat er een geheimzinnige verhalenverteller naar het eiland komt. Maar wat is droom en wat is werkelijkheid? In dit boek zijn deze twee nauw met elkaar verweven. Yuna's leven op het eiland lijkt gewoon door te gaan, en de Duria is nog steeds vermist, maar de komst van de reus Arp zorgt voor een nieuwe dimensie. De inspiratie voor zijn verhalen haalt Arp letterlijk van de maan. Elke maand bij volle maan werpt hij zijn hengel uit naar de hemel en wandelen de maanbewoners langs de vislijn naar beneden. De laatste die zich losmaakt, speelt telkens de hoofdrol in zijn verhaal, waarin angst en verlangen steeds een belangrijke rol spelen. De verhalen zijn een gesublimeerde vorm van de werkelijkheid en voor de eilandbewoners vormen ze een belangrijke steun voor het omgaan met hun eigen emoties. Het vierde verhaal van Arp heeft een noodlottig eind, maar oma daagt Yuna uit om haar 'macht' als verhalenverteller te gebruiken en zelf een ander eind te verzinnen. Als Arp het eiland weer verlaat om zijn eigen verlangen na te jagen, is Yuna klaar voor haar nieuwe rol. Weer wakker is ze net op tijd om getuige te zijn van de terugkeer van de Duria en die avond zal ze vertellen wat ze in haar droom heeft gezien.

Met dit boek heeft Hans Hagen een waardige opvolger geschreven van zijn boek 'De dans van de drummers' waarvoor hij in 2004 een Gouden Griffel won. Het boek heeft alle ingrediënten uit de orale verteltraditie, zoals gebruik van herhaling, bezwerende taalformules, sterke beelden en ritmische zinnen waarin soms op een speelse manier rijm is verwerkt. Als vertelling komt het verhaal goed tot zijn recht op de bijgevoegde cd met Hans Hagen als verteller en Floor Minnaert voor de muzikale omlijsting. Hij verwerkte de blauwgedrukte poëtische teksten die het verhaal larderen tot liedjes die het verhaal nog meer sfeer geven. In boekvorm heeft het verhaal weer een andere troef: namelijk de illustraties van Martijn van der Linden. Zijn illustraties beslaan steeds een dubbele pagina en zijn kleurrijk en mysterieus. Kortom, een boek waarvan leerkracht en leerlingen op allerlei manieren kunnen genieten.

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek Yuna's maan?