Titel: Zo mooi anders, Een gedichtenprentenboek

Uitgever: Lemniscaat

Dit gedichtenprentenboek is met recht 'mooi anders'. Het introduceert een heel nieuw genre: door het grote formaat is het niet zomaar een verzameling geïllustreerde gedichten, maar een boek waarin de prenten als kunstwerken helemaal tot hun recht komen. Ook door de afwisseling van de verschillende tekenstijlen en de uiteenlopende gedichten is het boek 'mooi anders'.
Het boek is het resultaat van een bijzonder project van uitgeverij Lemniscaat. Zij gaven hun illustratoren de opdracht om een illustratie te maken bij hun favoriete gedicht. Zo maakte Mies van Hout (illustrator van het pas verschenen prentenboek 'De zoute goudvis' zie verderop op deze pagina) een grappige expressieve krijttekening bij het titelgedicht 'Zo mooi anders' van Hans Andreus, illustreerde Doesjka Bramlage een gedicht van Rutger Kopland in een sobere ingetogen stijl en tekende Alice Hoogstad bij het gedicht 'Ons huis van vroeger' van Willem Wilmink een doorsnede van een huis met veel verrassende en vervreemdende details.
Er valt in dit boek voor alle leeftijden veel te bekijken en te ontdekken. Sommige gedichten zijn voor jonge kinderen al geschikt, andere zijn niet specifiek voor kinderen geschreven en hebben verschillende lagen. De illustraties zorgen dat je in het gedicht getrokken wordt en geven er een bepaalde kleur en interpretatie aan. De gedichten werpen op hun beurt weer een nieuw licht op de prenten. Een boek dat je leert kijken en poëzie leert waarderen!

Heeft u belangstelling voor uitgewerkte lessuggesties of een compleet project rond het boek Zo mooi anders ?